Egy csepp Európa

A 10 legfontosabb épület Angliában

London híres nevezetességei? A Cotswolds vidéki házikói? Netán a Stonehenge vagy a Tudor-kori udvarházak? Erzsébet királynő ingatlanai? Ne találgassunk tovább! A lista első pontjának kivételével megdöbbentő a hivatalos álláspont…

Az Angol Nemzeti Örökség vezetősége létrehozott egy listát azokról az épületekről, melyek meghatározóak voltak Anglia arculatának formálásában. 

Ahogy Simon Thurley, a Telegraph írója kiemeli, a waterlooi csata után Nagy Britannia erős ipari állammá vált: a vidéki Anglia zöldellő lankái, Tudor korabeli udvarházai és virágoskertjei már csak itt-ott maradtak fenn, mindenütt megjelentek a piszkos, komor, zsúfolt gyárépületek és munkáslakások, melyek a következő évszázadra rányomták a bélyegüket a tájra. Ezért fordulhat elő, hogy az iparosodás legkorábbi emlékei (az első gyárak, raktárak, vasutak, dokkok, erőművek és még sok más egyéb), a mérnöki és technikai termékek, melyek mind 45 év intervallumában épültek, a következő lista felét teszik ki.

  1. Westminster Apátság (960 körül)

Koronázási templom és mauzóleum, a kezdetektől fogva királyi alapítvány, az ezzel járó összes teendő az egymást követő uralkodókra hárul.

Normann stílusban kezdték építeni (mára csak néhány töredék létezik az épületen belül), majd gótikus stílusban három évszázadon át gazdagították kívülről és belülről egyaránt. Híres személyiségek alusszák itt örök álmukat: többek között egymással szemben a két rivális uralkodónő, I. Erzsébet és Stuart Mária, valamint itt található Newton síremléke is (ahogy azt a Da Vinci Kódból jól tudjuk). 

2. Rievaulx Apátság, Észak-Yorkshire (1147-1167)

Anglia legszebb romjaként tartják számon, amit cisztercita szerzetesek szándékosan építették az akkori városoktól és falvaktól távoli eldugott völgybe (önellátó közösséget alkottak). A középkorban a kolostorok nagyon komoly szerepet játszottak a fejlődésben, és bár 1530-tól VIII. Henrik erős nyomást gyakorolt rájuk (számos monostort fel is oszlatott), a ciszterciták által létrehozott gótikus építészeti stílus három évszázadon át uralkodó maradt.

3. King’s Bench Walk, London (1677)

I. Jakab korában egy újfajta háztípus alakult ki: a sorház. A Nagy Londoni Tűzvész után, az 1620-as években téglából épült házak London gerincét alkották. Az 1670-es években fejlesztették tökélyre azt a változatot, amelyet ma is használnak, és jellegzetessé teszik ezt a városrészt.

4. The Peckwater Quadrangle, Christ Church, Oxford (1707)

Az oxfordi egyetem Christ Church templomához épített udvara 1707-14-ben azért jött létre, mert a gazdag egyetemi hallgatókat el kellett szállásolni valahol. Dean Aldrich építész az ókori római épületek mintájára tervezte meg az elegáns épületet, amely elnyerte a legmagasabb udvari körök tetszését is, és sorra jelentek meg a hasonló stílusú házak, templomok és középületek Angliában.

 5. Ditherington Flax Mill, Shrewsbury (1797)

A 18. század végén a brit gyártók forradalmasították a gyapotgyártást, vízszivattyúval működő gépeket használva. 1800-ra 900 darab gyapotmalmot alkalmaztak 400 ezer embert foglalkoztatva. Hatalmas új malmok épültek – de volt egy komoly probléma. A tégla- és faszerkezet tűzveszélyes volt, és sok malom gáz- vagy olajtűzben pusztult el.
A Ditherington Lengyártó volt a világ első, nem éghető vaskeretes épülete. Ugyanakkor minden mai nagyméretű acélkeretes épület előfutára volt, a szupermarketektől a felhőkarcolóig.

6. A&G Murray Mills, Ancoats, Manchester (1801)

Nagy-Britannia ipari forradalma 1830 után új szakaszba lépett. A vízikerek helyett új széntüzelésű gőzhajtókat használtak mind a malmok, mind az egyéb új gyártási típusok számára. Mivel Nagy-Britannia lett a világ uralkodó ereje, a siker a városi gyárakra épült. Az A & G Murray malmai voltak az elsők, ahol a gyártási folyamatok mindegyike gőzzel működött.

7. Liverpool Road Railway Station, Manchester (1830)

A világ első személyszállító állomása szerény, de nyugalmat árasztó épület. A korai vasúti mérnökök és építészek számára fontos volt, hogy bizalmat ébresszenek: mind az utasokat, mind a befektetőket meg kellett győzniük, hogy a vasutak biztonságosak és jövedelmezőek. A megnyugtatóan ismerős építészeti stílusokkal kevert avantgárd technika bizalmi légkört teremtett.

8. No 6 Slip, Chatham Historic Dockyard (1847)

A Napóleonon aratott diadal után a királyi haditengerészet a világ legerősebb flottájává vált. Számos hajó épült a hatalmas, állami tulajdonú gyárakban, melyek több ezer munkás foglalkoztattak. A tengerészeti mérnökök a technika határait feszegették: a haditengerészet felépítésére és felszerelésére fordították minden energiájukat, és az egyik legfontosabb előrelépés az volt, hogy olyan masszív, szabadon álló vasrácsok építését terveztek, amelyek alatt a hajók megépülhettek. Ezek voltak az első legszélesebben átívelő  fémszerkezetek a világon.

9. All Saints, Margaret Street, London (1849)

Érdekes módon nem ipari területen, hanem egy templomi gyülekezetben született meg a viktoriánus korszak új, formabontó építészeti technológiája: az építészet és a mérnöki munka teljes összhangja. William Butterfield meglátta a színes és mesterséges tégla lehetőségeit a korszerű és funkcionális, modern épületek készítésében. Ezt követően  a polikromatikus téglát a házépítők is elfogadták, és az egész országban ez a technika uralta a viktoriánus utcákat.

10. Bedford Park, London (1877-től) 

Sir John Betjeman, a költő és a viktoriánus építészet nagy csodálója, Bedford Parkot a nyugati világ legfontosabb külvárosának nevezte. Valószínűleg igaza volt abban, hogy a széles utcákon a tágas ikerházak és önálló családi házak, melyek saját kerttel rendelkeztek, milliók számára követendő példává váltak. A 16. és a 17. századra visszatekintő házakat egyedileg tervezték és gondosan építették, ugyanakkor nagyon kevés motívumot használtak. Az ilyen külvárosok – és azok olcsóbb imitációja – az 1880-as évektől egész Angliában elterjedtek.

Forrás: innen

 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLCafé oldalra!