Egy csepp Európa

A szlovén Riviéra legszebb gyöngyszeme: Piran

Előzmény: itt!

Az éjszakai vonatozás után leraktuk a csomagjainkat Koper légkondicionált állomásépületében, és készek voltunk egész nap kalandozni a szlovén Riviérán, hiszen az autóbuszunk Pulára csak este hatkor indult. Felszálltunk a buszra (fejenként egy útra 2 euró 70 centet fizettünk), és egy bő fél óra múlva megérkeztünk Portorožra, a rózsák kikötőjébe.Jó 10 évvel ezelőtt öt éven át minden nyáron itt volt  a helyem, mert ezen a tengerparti üdülőhelyen rendezte meg az IDO (International Dance Organization – Nemzetközi Tánc Szövetség) a 15 éven aluliak számára a show tánc Európa-, később világbajnokságot. Csodálatos évek voltak azok, számos magyar siker született itt, úgyhogy nosztalgiáztam egy kicsit, és a megállótól néhány perc sétára található Avditorijhoz sétáltunk.

Legnagyobb ámulatunkra nyitva találtuk a bejáratot, és bemehettünk a nézőtérre, sőt a színpadra is. A plakátokból megállapíthattuk, hogy most sem kihasználatlan a hely: koncertek, Miss Bikini Szépségverseny és egyéb rendezvények töltik meg zsúfolásig a nyaralóvendégek jóvoltából ma is.

Jó érzés volt azon a színpadon állni újra, ahol egykori tanítványaim döntősök, dobogósok, sőt világbajnokok lettek:

Ezek után megnéztük, mennyit változott maga a város. Hát nem sokat. Tipikus tengerparti üdülőhely, hosszú-hosszú tengerparttal (egyik oldalról Lucija, másikról Piran szorításában – összenőttek már teljesen ezek a települések), a parton sok-sok étterem, bár, trambulin, négyes bicikli kölcsönző és luxusszállók tömkelege. A víz kristálytiszta, a part sziklás (van, aki erre esküszik!), mindenki önfeledten szórakozik.

Mi sem tudtunk ellenállni a csábításnak, és kibéreltünk egy órára egy négyes biciklit (14 euró):

P1020414Ezután elindultunk Piran felé. Piran egykori kalózvároska, sokáig velencei fennhatóság alatt állt, és egészen úgy fest, mintha Itáliában járnánk, nem pedig az Isztrián. Összenőtt a két település (Piran nem tud terjeszkedni másik irányban, hiszen egy félszigeten fekszik, amelyet már a középkorban majdnem teljesen beépítettek). Kis vonattal is eljuthatunk ide (3-4 euró egy irányba), de mi szerettünk volna útközben megebédelni valahol, úgyhogy sétáltunk a tenger partján (ahol a szállodák sorakoztak).

P1020426És sikeresen eltévedtünk. De nem bántuk meg, mert így láthattuk St. Bernardin romjaiban is gyönyörű templomát.

Ezek után Piran előtt nem sokkal örömmel üdvözöltük a tengerparti halvendéglőt, ahová a pincér magyar szavakkal invitált be bennünket. Hús-és halmenü között választhattunk 10 euróért. Marhahúsleves, natúrszelet és sült krumpli, valamint saláta – ez volt a húsmenü:

A halmenü tenger gyümölcseiből készült levesből, apró sült halból, sült krumpliból és salátából állt, valamint kagylóhéjon felszolgált tartármártásból:

De választhattunk volna 2 személyes haltálat és még sok mindent, többek között spagettit tenger gyümölcseivel (7 euró):

Az ebéd végeztével néhány perces séta után végre megérkeztünk Piranba. Ebben a kis öbölben található a tengeri akvárium is, ahol macskacápákat és tengeri csikókat láthatunk:

Még a legnagyobb hőségben is érdemes körbesétálni a városka főterén, ahol Giuseppe Tartini olasz zeneszerző és hegedűművész szobra fogad minket.

A velencei befolyás szépen nyomon követhető a tér egyes gyönyörű, sajátos stílusú házain is:

A szűk, hangulatos sikátorok is olasz örökségre utalnak:

Érdemes a kis utcácskákon felkapaszkodni a várromokig, ahonnan csodás kilátás nyílik nemcsak a városra, hanem a szlovén tengerpart egyik felére is.

Ha nincs kedvünk vagy időnk (nekünk ez utóbbi hiányzott) felkapaszkodni a várba, elegendő a Szent György templomig eljutni, és a harangtoronyból megcsodálni a kilátást.

És hogy milyen páratlanul szép a kilátás ebből a toronyból, kiderül a következő bejegyzésből!

Folytatás hamarosan!

Fotók: Horváth Dávid

Kommentek

Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLCafé oldalra!