Egy csepp Európa

Éjszakai vonattal a szlovén Riviérára

Néhány hónapig tervezgettük, most végre megvalósult. Nem volt egyszerű! A lányom ballagási ajándékként horvátországi nyaralást kért, ami első hallásra számunkra megvalósíthatatlannak tűnt. Mivel nem vezetek és nincs kocsink, maradt az éjszakai autóbusz (köszönöm szépen, de félévszázados vén csontjaim ezt már nem tudták bevállalni) vagy a repülőgép (körülményes: valahogy egyik sem Győrből indult, és mindhárom város – Bécs, Pozsony, Budapest – repülőterének megközelítése külön tortúra gépkocsi nélkül, nem beszélve a jegyek áráról), vagy a vonat és busz kombináció (Zágrábig vonattal, onnan autóbusszal valahová).

kusett2

Fiamnak rémlett valamiféle egyenes járat Győrből Pulára. Szuper! Lett volna, mert két évvel ezelőtt megszűnt, most helyette Budapest-Koper (Szlovénia) maradt, de ugyanúgy hálókocsis avagy fekhelyes változatban. Onnan két óra busszal Pula, úgyhogy vevők voltunk rá. Vagyis igyekeztünk az Isztria nemzetközi gyorsvonatra jegyet váltani, de ez eleinte (hetekig, sőt több, mint egy hónapig) nem akart sikerülni. Kiírás szerint három hónappal az utazás előtt kellett volna a MÁV-nak lehetőséget biztosítani a helyfoglalásra, de ez csak ígéret maradt. Eleinte a szlovén vasutakra fogták, utána a MÁV honlapjának ezzel a részével volt a baj, úgyhogy május végéig ezzel szórakozgattunk, mire pontos dátumot mondtak végre az induláshoz, és megválthattuk a jegyeket. Előtte már jó egy hónappal le kellett foglalnunk a szállásunkat, de sebaj, legyintettünk, hiszen a booking.com-on foglaltunk, és ott fennen hirdetik, hogy bármikor lehet módosítani a foglalást. Mi is elhittük, biztosan mások is elhiszik, hát nekünk nem sikerült. E-mail a booking.com-nak, telefon a booking.com-nak – nem tudnak segíteni. Pulai szállás lemondva, új pulai szállást kerestünk. Jöjjön a tripadvisor.com! Jött, látott, és nálunk győzött, mert nagyon jó szállást találtunk, méghozzá sokkal jobb áron.

kusett 3

Egyébként csak halvány javaslat a MÁV-nak: jó lenne, ha a pénztárban ülő ügyintézők némiképp képzettebbek lennének földrajzból. Nem vágyom én Európa földrajz-és vízrajzának átfogó ismeretére, mindössze korlátozódjon a tudás azokra a végállomásokra, ahová azok a vonatok tartanak, amelyekre jegyet árusítanak. Négy ügyintézővel sikerült a bő hónap alatt megismerkednünk, ebből egy hallott összesen az Isztriáról, kettőnek el kellett magyarázni, egy pedig Coper-re emlékezett Horvátországból.

kusett5

Mivel a hálókocsis utazás meghaladta anyagi lehetőségeinket, a fekvőhelyet (couchette) választottuk (menetjegy fejenként 72 euró oda-vissza – a szlovénok retúrjegy esetén 65 százalékos kedvezményt biztosított -, 28 euró oda-vissza a négyágyas fekvőhelyesben, tehát összesen személyenként 100 euró). Boldogult egyetemista koromban utaztam ilyennel Moszkvába, illetve Várnába, hát nem mondhatnám, hogy bármi is változott volna. A fülkék kopottak, lestrapáltak, mindkét esetben másik fülkét kellett kérnünk, mert az egyikben a világítás nem működött, a másikban az ajtót nem lehetett rendesen elhúzni, és a lámpák kapcsolószekrényének fedele kilazult, és azzal fenyegetett, hogy bármelyik pillanatban leszakadhat. A wc gyermekkorom hatvanas-hetvenes éveit idézte (inkább nem részletezném), levegő pedig csak akkor volt a fülkében, ha kinyitottuk az ablakot, néhány perc múlva viszont közel álltunk a megsüketüléshez. Az alsó fekhelyen (mivel dupla volt) csak úgy lehetett aludni, hogy a falhoz préselődtünk, mivel befelé lejtett. Összességében tehát sok jót nem tudok mondani erről az utazásról, mindössze annyit, hogy – bár odafelé menet is késtünk bő 40 percet, visszafelé pedig még ennél is jóval többet – a reggeli érkezéssel egy napot nyertünk városnézésre.

kusett1

Egyébként valamiért van egy olyan sanda gyanúm, hogy ezek az ütött-kopott kocsik a volt szocialista országokba közlekednek már csak, a műveltebb Nyugat felé kulturáltabb járatok (netán légkondicionált változatban) veszik az irányt.

kusett4

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLCafé oldalra!